A szegénység NEM szégyen, a rendszer tett azzá..
A kapitalizmus áldozatai
Kik kommunisták?
Feltétel nélküli ALAPJÖVEDELMET!
Hajrá kísértet!
Elindulunk hát újra. Megyünk, mert betelt a pohár. Elég volt az úri huncutságból, elég a megaláztatásból! Visszük magunkkal minden keserűségünk és dühünk. Nem segélyt, nem alamizsnát kértünk, hanem munkát, kenyeret és tisztességes béreket. Kértünk, de nem adtak. Most már követelünk!
-2010-ben 60.200 Ft volt 8 óra közmunkáért járó bér. Most 47.000.-Ft-ot fizetnek. 13.200 Ft-ot vettek ki minden melós zsebéből. 2013. január 1-től újra legalább nettó 60.200.-Ft legyen a 8 óráért járó a bér!
-2010-ig egy összegben kapták kézhez a közmunkások a bérüket. Január 1-től térjünk vissza a havi fizetéshez, és a 8 óráért járó legalább nettó 60.200 Ft-ot egy összegben fizessék ki!
-Töröljék el a hátrányos megkülönböztetést: Ne tegyenek munkás és munkás között különbséget. 2013. január 1-től a közmunkásoknak is járjon az életkor és a gyermekek után járó pótszabadság!
-Munkát, kenyeret egész évben: Ha nincs más munkalehetőség, egy családban legalább egy ember egész évben dolgozhasson 8 óra közmunkában, legkevesebb nettó 60.200 Ft-ért!
-A gyerekeink is dolgozhassanak: A munkanélküli pályakezdő fiatalok ma egy teljes évig még közmunkára sem jelentkezhetnek. Azt követeljük, hogy ha nincs más munka, az iskola befejezése utáni negyedik hónaptól ők is dolgozhassanak közmunkán!
Elindulunk hát újra!
Mert nem akarunk „éhenfagyni”.
Mert szégyen, hogy olyan országban élünk ahol négy millió ember él szegénysorban.
Mert elkeserítő, hogy van olyan falu, ahol csak este kezdenek el füstölni a kémények, és reggel hideg szobában ébrednek a gyermekek, idősek.
Mert gyalázat, hogy ma él olyan gyermek, aki azt mondja „Nem szeretem a havat. Azért nem mert hideg van, és nincs csak vékony nyári cipőm, kabátom. És mindig fázom.”
Elindulunk hát újra!
Nem várjuk, meg míg más kaparja ki helyettünk a gesztenyét.
Nem várjuk, meg míg más harcol, küzd helyettünk jogainkért és jussunkért.
Nem állunk meg!
Jönnek velünk Szabolcs-Szatmár-Bereg, Nógrád, Heves, Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Békés, Csongrád, Jász-Nagykun-Szolnok, Tolna, Bács-Kiskun, Somogy, Veszprém, Pest megye és a főváros közmunkásai és munkára váró emberei.
Megmutatjuk a Fidesz cinikus és aljas ország-báróinak, hogy mennyit ér az, akinek semmije sincsen.
Megmutatjuk Orbán Viktor milliárdos észosztóinak, hogy nem vagyunk lusták és nagyigényűek.
Megmutatjuk matyóföld urának, Brandy Bandinak, hogy nem félünk a hólapáttól.
Lefagyasztjuk az ostoba vigyort a „47ezerből meg lehet élni” paprikajancsik arcáról.
És te mit teszel? Mond, Te mit TESZEL?!
Elbújsz azt gondolva, ha te nem látod őket, majd ők sem látnak téged?
Klaviatúravitéz leszel és fotelforradalmár?
Ne áltasd magad! Megtalálnak, eltipornak, tönkretesznek.
A remény, és az egyetlen esély az összefogásban van.
Sokan vagyunk és erősek leszünk!
Menetelj velünk egy órát, egy napot! Néhány vagy akár több száz kilométert!
Találkozzunk február 11-én, a Kossuth téren!
Nem számít, hogy diák vagy, orvos, vagy tűzoltó.
Közszolga, tanár vagy vasutas.
Ne feledd!
Ma még talán van munkád, de holnaptól már Te is lehetsz közmunkás!
Hm
".. diák vagy, orvos, vagy tűzoltó. Közszolga, tanár vagy vasutas."
Pontosan az ilyen alakok csinálták meg a rendszer-visszaváltást.
Nem egészen
Egy szűk réteg csinálta. Egy másik szűk réteg tiltakozott ellene. A túlnyomó többség hallgatott.
Néhány
csúnya-gonosz bácsi megrontotta a mi angyali értelmiségünket.
Hát persze!
Barátom!
Menj vissza az alsótagozatba, és tanulj meg olvasni!
Még csak hasonlót sem írtam. Amit írtam, az a lakosság egészére vonatkozott, de átvetítve igaz az értelmiségre is: a többség tétlenül figyelte az eseményeket. Amúgy a rendszerváltásnak nevezett kapitalista restaurációt a Nomenklatúra vezényelte le, annak régi, sztálinista magja készítette elő - kb. az 1972-es KB-határozattal kezdve, és a technokrata "ifjú törökök" fejezték be. Különösen az utóbbiak között voltak szép számmal szociológiailag értelmiséginek tekinthetők, de a rendszerváltásban nem e minőségük miatt voltak érdekeltek, hanem politikai hatalmuk megrendülése miatt - amiben nem különböztek a Nomenklatúra nem értelmiségi tagjaitól.
Persze nem vagyok biztos benne, hogy hiányos ismereteiddel képes vagy-e mindezt felfogni.
Vezényelte...
Nos, az én egyik rokonom is "levezényelte" a partitúrát, amikor a karvezetés vizsgára készült. Kijelölte szépen, hogy a TV lesz a vonósszekció, a kredenc az ütősök és így tovább -- és "beintett nekik".
Nem hogy egy komplett szimfonikus zenekart, de még egy szerencsétlen flótást se tudott keríteni a produkciójához.
Így aztán szép csendesen elvezényelgetett magának.
Kutyát nem zavarta...
Én sem igazán "vagyok biztos benne", hogy Te azzal az intellektuális - és módosult - tudatállapotoddal képes vagy ezt a példát megérteni.
Nem vezénylés - levezénylés!
Mondom, hogy vissza kell menned az általánosba - nem tudod, mi a különbség a befejezett múlt és a folyamatos jelen között.
A zenekart (mindegy, hogy kisegyüttes, vagy komplett szimfonikus zenekar) a karmester vezényli - levezényelni az előadást vezényli le, ugyanúgy, ahogy a hadvezetés a hadsereget vezényli, a hadműveletet vezényli le.
Amikor a karmester például egy zenés színházban levezényli az esti műsort, akkor az általa vezényelt zenekar a színházban tartózkodók kicsiny része csupán, ugyanígy amikor a Nomenklatúra levezényelte a rendszerváltást, az általa vezényelt rendszerváltó csapat csupán a társadalom kis része volt, az ellenzők csapata úgyszintén - a társadalom többsége csupán szemlélője volt az eseményeknek, s csak jóval később ébredt rá (már aki ráébredt), hogy valójában az események elszenvedője volt.
Úgy, hogy "szellemes cáfolatod" nagy luft volt csupán ... :-(
Jó jó.... De a partiturát NEM! a nomenklatura írta.
Hanem a "meg nem rontott" értelmiségi elit. Filozófusok, a legkülönbözőbb szakterületeken pozicióba jutott tudósok, kinevezett egyetemi tanárok (professzorok).
Beethovennek nagyobb érdemei vannak, nagyobb a jelentősége, mint akárhány karmesternek, akik az Ő partiturája alapján vezényelnek esetleg részleteket. Nagyob érdemei vannak azoknál a karmestereknél is, akik adott esetben levezénylik a teljes estét mondjuk az ötödikkel és az egmonddal, vagy a kilencedikkel.
Vendég, 2018, július 30 - 20:01 -az értelmiség szerepére vonatkozó- szarkasztikus megjegyzése nagyon is helyénvaló.
Minden hasonlat sántít
A túlhajtott, elmebeteg pedig pláne.
"Beethovennek nagyobb érdemei vannak, nagyobb a jelentősége, mint akárhány karmesternek, akik az Ő partiturája alapján vezényelnek esetleg részleteket." (kiemelés tőlem - Phoenix)
... írod - és tévedsz. Egy karmesterénél nem voltak nagyobbak Beethoven érdemei, nem volt nagyobb Beethoven jelentősége - a saját partitúráit vezénylő Beethovenénél. Mert bizony előfordul, hogy egy előadást a szerző vezényli le saját partitúrájából vezényelve a zenekart - nem is ritkán.
Amúgy kezdesz nagyon unalmas lenni ...
A rendszerváltást NEM a nomenklatura tervezte meg.
Úgy látszik, nem érted a képes beszédet.
Akkor megpróbálom egyenesebben:
A rendszerváltás előkészítésében nagyon fontos szerepe volt a "szocializmus ideologiájával meg nem rontott" értelmiségnek. Ők írták a rendszerváltás partiturájához a főbb szólamokat, mint a tervgazdaság (egyébként jogos) kritikáját, nevelték ki gyorstalpalókon a rendszerváltás utáni helyzethez alkalmazkodni képes vezető szakembereket, választották ki és állították át ideologiailag a karrier-nomenklatura átállítható tagjait. Ők hozták meg azt a ítéletet, hogy rendszerváltásra van szükség, mert "a szocializmus nem javítható, történelmi zsákutcának kell tekinteni".
Első kisérletük 1956-ban kudarcba fulladt, az akkori politikai hatalom idegen katonai erővel tudta csak uralni helyzetet. Második kisérletük 1966 környékén még mindig kudarc, elég volt néhány személycsere a megfékezéséhez.
Harmadik kisérletük során a politikai vezetés a változásokat már nem tudta megakadályozni, ezért saját önvédelme, átmentése érdekében megpróbált a változásokat akaró erők élére állni.
EZT! az önvédelmi tevékenységet gondolhatod annak, hogy "a nomenklatura kis része levezényelte". Holott nem volt más választása. Vagy bukik, vagy az "élére áll".
???
Mi volt "1966 környékén"?
1964-ben puccs-szerűen leváltották Hruscsovot és "ideiglenesen" (mindössze huszonvalahány évre) az SZKP és ezzel a Szovjetunió élére állították a "moldáviai szépfiút", Lónya Brezsnyevet, a "személyiségtelen kultusz" "bálványát". 1965-ben megkezdődött az Új Gazdasági Mechanizmus (amely a politikai struktúrát nem érintette - éppen Brezsnyev miatt) előkészítése, amit azután 1968-ban igen sikeresen be is vezettek, s amit a Brezsnyev árnyékában magához térő sztálinista Nomenklatúra-szárny 1972-ben sikeresen megtorpedózott, gazdaságilag előkészítve a "létező szocializmus" összeomlását.
Ezek voltak. Az "értelmiségiek második kísérlete a szocialista rend megdöntésére" nem volt.
Egy Gazsó Ferenc interjú
https://hirtv.hu/milettvele/gazso-ferenc-1329708
Egy mozaik az értelmiség rendszerváltó szerepéről.
Nagyszerű bizonyíték!
Ugyanúgy bizonyítja, hogy az értelmiség an block rendszerváltó volt, mint ez a kép
http://patriota.info/wp-content/uploads/2018/06/kocsis_cake_olivio-753x3...
azt, hogy a mai magyar parlamenti képviselők mind (vagy legalább is meghatározó többségükben) afrikai származásúak.
Senki nem állította, hogy a rendszerváltás előkészítésében egyáltalán nem vettek részt értelmiségiek (ahogyan az is hibás állítás lenne, hogy a mai magyar parlamenti képviselők között nincsen afrikai származású).
Mindenről még Te sem tudhatsz.
Egyetemi professzorokat rúgtak ki azért, mert speciálkurzusokon megkezdték a rendszerváltó értelmiség felkészítését egy másik rendszerre.
Talán a legismertebb a professzorok közül S Károly, a C. S. hazánkfia hobbiűrhajós papája.
Szó sincs összeesküvésről, mindössze tudományos meggyőződésüknek megfelelően cselekedtek. Arra nevelték a tehetséges tanítványaikat, hogy a meglevő (akkor meglevő) feudális (a gazdasági fejlődést akadályozó) társadalmi viszonyok helyett hozzanak létre egy fejlettebb viszonyrendszert, a kapitalizmust. És ez bizony a "szocialista" (valójában feudalista) rendszer megdöntésére irányuló kisérletnek minősül.
Ez a felkészítési tevékenység természetesen nem maradt abba csak azért, mert néhány professzort megfenyítettek...
Veled ellentétben én ...
... utána nézek, mit írt a vitapartnerem.
"Simonyi Károly (Egyházasfalu, 1916. október 18. – 2001. október 9.) mérnök, fizikus, ..."
Semmi köze nem volt - fizikusként nem is lehetett - a rendszerváltás szellemi előkészítéséhez. Háttérbe szorításának oka az volt, hogy 1956-ban elvállalta a KFKI Forradalmi Bizottságának elnöki tisztjét.
Csak a pontosság kedvéért ... Még a példáitokat is rosszul választjátok ki.
Foggalmad sincs a valóságról.
"Semmi köze nem volt -fizikusként nem is lehetett - a rendszerváltás szellemi előkészítéséhez"
Ezzel a logikával Frau Merkel politikai szakértelmét is megkérdőjelezheted, mert nálad - teljesen érthetetlenül valószínűleg axióma, hogy a fizikusok - pláne atomfizikusok - politikai, társadalmi kérdésekhez nem érthetnek, de ha értenek is esetleg akkor sincsenek eszközeik, hogy politikai hatást váltsanak ki a tevékenységükkel.
Nagyon erős eszközük volt a tudományos életben a személyzeti politika kézbentartása (TMB, Akadémia Ösztöndíj-bizottsága, a spec szakismeretekhez való hozzáférés korlátozása, világnézethez, politikai meggyőződéshez kötése. És éltek is velük.
Semmi még csak hasonlót sem írtam
"... mert nálad - teljesen érthetetlenül valószínűleg axióma, hogy a fizikusok - pláne atomfizikusok - politikai, társadalmi kérdésekhez nem érthetnek, de ha értenek is esetleg akkor sincsenek eszközeik, hogy politikai hatást váltsanak ki a tevékenységükkel."
Azt írtam, hogy Simonyi Károly "háttérbe szorításának oka az volt, hogy 1956-ban elvállalta a KFKI Forradalmi Bizottságának elnöki tisztjét." Ez 1957-től datálódik. Így nem képessége, hanem módja nem volt "a tudományos életben a személyzeti politika kézbentartásához (TMB, Akadémia Ösztöndíj-bizottsága, a spec szakismeretekhez való hozzáférés korlátozása, világnézethez, politikai meggyőződéshez kötése.)" Vagyis mégis csak Te írtál bődületes értelmiségfóbiádtól eltorzult agyú hülyeséget.
Mondtam, hogy foggalmad sincs a valóságos eseményekről.
Nem csak ezt írtad: "háttérbe szorításának oka az volt, hogy 1956-ban elvállalta a KFKI Forradalmi Bizottságának elnöki tisztjét".
Azt is írtad, hogy Simonyi Károlynak FIZIKUSKÉNT! nem is lehetett köze a rendszerváltás szellemi előkészítéséhez.
Ez vicc. Meg próbálsz skatulyába szorítani egy szakképzettséget, hogy ne sérüljön az elméleti tudásod alapján levont következtetésed arról, hogy a rendszerváltás szellemi előkészítését kik végezték. Mert hogy e szerint a szöveg szerint fizikus ebben nem vehetett részt.
Simonyi professzor 1966-ig volt a Műszaki Egyetem Elméleti Villamosságtan tanszék vezetője. addig az évig, amig fia nem disszidált.
De átmeneti eltávolításának nem fia "disszidálása" volt az oka, és nem is 10 évvel azelőtti szerepvállalása. A tényleges ok azok a spec kurzusok voltak, amelyeket a rendszerváltó értelmiség felkészítésére tartott. Nem egyedül természetesen. Abban az évben hasonló indokkal távolítottak el egy másik professzort a gépészkar egyik tanszékéről, egy adjunktust egy másik tanszékéről és indítottak eljárást egy nagy műveltségű pap tanár ellen aki ugyanezen körhöz tartozott.
Arról pedig, hogy a tudományos életben a személyi kérdések hogyan dőltek el formális hatáskör nélküli személyek súgása (javaslata) alapján, igazán tudhatnál.
A legegyszerűbb változatok: a teniszpálya, a szombat este együtt bridzselünk és ott majd megbeszéljük, a feleségemnek névnapja van és ragaszkodik hozzá, hogy Téged is hívjunk meg....
Nagyon érdekes dologokat írsz
Ilyet ritkán olvasok. Én csak annyit tudok, hogy 1962 után már nem ment a fekete autó - így tényleg lehetett szervezkedni.
Így utólag csak azt csodálom, hogy ilyen sokáig (még 27 évig) tartott a szocializmus felszámolása. Azt hiszem, hogy azért, mert az 56-os és 68-as kudarc miatt óvatosabban csinálták. Ugyan az emberkék is ragaszkodtak a szocializmushoz, de ilyesmi sohasem számított igazán.
Én úgy látom, hogy a fő frontvonal az a propaganda területén húzódott. Ennek csupán egy fejezete a filmgyártás (Tanú, Jancsó szelei, Dögkeselyű, és a t.), vagy egy másik a kabaré: Hofi, Nagybandó. Tkp. a társadalom presszionálása már az évtized elején elkezdődött a "begyűrűző olajválsággal". Aztán 1978-ra mindenkinek a fejébe lett sulykolva: a szocializmus semmiképpen sem tartható tovább, végzetesen el vagyunk adósodva. Elég alaposan. Rossz nyelvek szerint ezzel érdemeltük ki a korona hazahozatalát is. Még a meggyőződéses kommunistáknak is tele lett dumálva a feje. Személyesen ismertem olyan agrárproletár származású tanárembert, aki nyaranta nem restellt a TSZ-ben zsákolni, később semmi hasznot nem húzott a családja a restaurációból - épp ellenkezőleg, a fia már diplomát se tudott szerezni - és ő is elhitte ezt a dumát. Hisz olyan okos, megkérdőjelezhetetlen műveltségű emberek hirdették!
Végülis győzött a Tudás. Nemigaz?
r
Igen ...
... most elég pontosan leírtad, hogy a rendszerváltás fő szervezője és levezénylője az - egyebek mellett a kritikus értelmiséget ellenséggé nyílvánító/alakító - sztálinista/posztsztálinista Nomenklatúra volt (teniszpálya, bridzsparti - a vadászatokat kihagytad) és nem an block az értelmiség, ahogy azt értelmiségifóbiás "vitapartnereim" (most Te közéjük tartozol, vagy nem?) állítják csökötten. A Simonyi professzort illető részleteknek itt vajmi kevés jelentőssége van (bár arra kiváncsi lennek, hogy egy fizikus a Műegyetemen milyen rendszerellenes spec.kurzust tudott meghírdetni és megtartani - mert a magánlakásokon megtartott illegális összejövetelek nem spec.kurzusok).
Látom, írsz, de nem olvasol
"Cáfolatod" cáfolatát már olvashattad volna a Phoenix (2018, augusztus 9 - 10:23) hozzászólásomban.
Soha nem állítottam, hogy a rendszerváltás előkészítésében nem vettek részt értelmiségiek - hiszen politika nincs ideológia nélkül, és az ideológiát értelmiségiek dolgozzák ki. De az ideológia nem oka, csupán eszköze a politikai eseményeknek.
Amit én tagadok, az az, hogy a rendszerváltásnak nevezett tőkés (azóta kiderült - Putyintól Orbánig -, hogy feudálkapitalista, mai divatszóval oligarchikus) restauráció fő haszonélvezője, és ebből kifolyólag fő érdekeltje az értelmiség lett volna - an block, s amit ezzel párhuzamosan állítok, az az, hogy e rendszerváltás valódi fő haszonélvezője és ebből kifolyólag szervezője, levezénylője a sztálinista eredetű, technokratába fordult MSZMP-Nomenklatúra volt, akinek volt saját értelmiségi törzse, és amely - még a sztálinista/posztsztálinista "létezett szocializmus" éveiben - kiváló értelmiségiek sorát lökdöste az antiszocialista "demokratikus ellenzék" holdudvarába, de messze nem az egész értelmiség lett "áruló".
Az értelmiségifób süketekkel és szemellenzősökkel folytatott vitát a témában befejeztem.
Az utolsó két bekezdéseddel ...
... - leszámítva az én minősítésemet - teljesen egyetértek. Azt viszont, hogy ezt az én cáfolatomul szántad, annak jeleként értékelem, hogy fogalmad sincs a dialektikus materializmusról, a kommunista világnézet alapjáról.
Szerinted a rendszerváltás lényegében a "a "szocializmus ideologiájával meg nem rontott" értelmiség" (értsd a Te olvasatodban: egyáltalán az értelmiség, amit Te fóbiásan gyűlölsz) műve. Miért is? Érdeke fűződött hozzá? Nem - érdeke a politikai hatalmát vesztő Nomenklatúrának, az "új osztálynak" fűződött hozzá. Az értelmiség pusztán aljas összeesküvésből fúrta-faragta a rendszert, tákolta össze a "a tervgazdaság (egyébként jogos - kiemelés tőlem Phoenix) kritikáját"
Vagyis Te az osztály-érdekek vizsgálatán alapuló marxista történelem-szemléletet összeesküvés-elmélettel helyettesíted.
Már többször felszólítottalak, hogy konkrétan mutass rá: az országot a rendszerváltás óta irányító oligarchikus, dzsentroid uralkodóosztályban ki származik az 1990 előtti "létezett szocializmus" Nomenklatúrájából, és ki a "a "szocializmus ideologiájával meg nem rontott" értelmiségből" (aki amúgy nem volt a Nomenklatúra tagja!)! Erre Te nem vagy hajlandó - félsz a tényektől?
Itt van a 2018-as leggazdagabb 100-ak listája:
https://www.penzcentrum.hu/karrier/ok-a-leggazdagabb-emberek-magyarorsza...
Mutasd meg. kik rajta a nem Nomenklatúra-tag értelmiségiek, akik állítólag a rendszerváltást csinálták! Nomenklatúra-tag van rajta bőven (Csányi Sándor, Demján Sándor, Széles Gábor - hogy csak a legismertebbeket említsem) ...
-----------------------------
Nyilván - szerinted - a náci emberiesség elleni bűnökért a megsemmisítő táborokat (mint építményeket) tervező mérnökök és a Ziklon-B rovarirtó gázt kifejlesztő vegyészek a fő felelősök. Hogy én is éljek a "képes beszéddel".
Nem vezénylés - levezénylés!
Mondom, hogy vissza kell menned az általánosba - nem tudod, mi a különbség a befejezett mult és a folyamatos jelen között.
A zenekart (mindegy, hogy kisegyüttes, vagy komplett szimfonikus zenekar) a karmester vezényli, levezényelni az előadást vezényli le, ugyanúgy, ahogy a hadvezetés a hadsereget vezényli, a hadműveletet vezényli le.
Amikor a karmester például egy zenés színházban levezényli az esti műsort, akkor az általa vezényelt zenekar a színházban tartózkodók kicsiny része csupán, ugyanígy amikor a Nomenklatúra levezényelte a rendszerváltást, az általa vezényelt rendszerváltó csapat csupán a társadalom kis része volt, az ellenzők csapata úgyszintén - a társadalom többsége csupán szemlélője volt az eseményeknek, s csak jóval később ébredt rá (már aki ráébredt), hogy valójában az események elszenvedője volt.
Úgy, hogy "szellemes cáfolatod" nagy luft volt csupán ... :-(
Egy magára valamit adó Admin ...
... az ilyen technikai hibát persze tényleg kimoderálná ...
No és
hová jutottatok?
Hogy én mit teszek?
Semmit :(
Mert a bajok oka nem a kormány. Hanem a rendszer...
A bajok forrása a rendszer,
A bajok forrása a rendszer, de a kormány nem megoldani próbálja a bajokat,hanem generálja azokat.ksengak
Mint már annyiszor ...
... most is "lefelejtődött" a forrás
http://muon.hu/on-line-tartalom/1257-elindulunk
Írta: Komjáthi Imre Feltöltve: 2013. január 24.
(Azon az oldalon viszont Bors a tőlem lopott gondolatokkal "tündököl")
A MUON változásai miatt ...
... megváltozott a link (és eltűnt Komjáthi Imre neve)
http://muon.hu/elindulunk/
Törölve
Törölve
Ez biztos ez?
B.
Mindenesetre, ha valaki
Mindenesetre, ha valaki olyan szegény, hogy oda sem tud menni a menethez csatlakozni, az annyit tehet, hogy együtt érez velük és nem röhögi őket ki gúnyosan.
Egyébként itt is felvetette valaki, hogy a szocik "lenyúlták" az éhségmeneteket.